Svjetski dan nepušenja
🚭Ovisnost o duhanu predstavlja jedan od najvećih javnozdravstvenih problema u svijetu i uzrokuje preko osam miliona smrti godišnje. Dugotrajna upotreba duhana povezana je sa nizom bolesti, od kojih su najteže karcinomi, kardiovaskularne bolesti, respiratorne bolesti i mnoge druge. Uprkos ovim naučno utvrđenim podacima, kod nas je još uvijek preko 40% odraslih osoba ovisno o nikotinu, te je ovo vodeća bolest ovisnosti naših prostora, ali i na svjetskom nivou.
ℹ️Ovisnost o nikotinu spada u oboljenja hroničnog toka, a tipični simptom je jaka žudnja za nikotinom, hemijskim spojem koji se nalazi u duhanu, te proizvodima poput: cigareta, cigara, duhana za žvakanje, elektronskih cigareta, Snusa – nikotinskih kesica i sl. Nikotin je psiho- stimulativno sredstvo sa direktnim efektima na naš nervni sistem, ali istovremeno ima i snažan potencijal za stvaranje bolesti ovisnosti.
🗓️Svakog 31. maja u godini, još od 1987. godine, Svjetska zdravstvena organizacija obilježava Svjetski dan nepušenja. Tema koja je u fokusu ove godine je zaštita djece i mladih od posljedica konzumiranja duhana, kako bi se zaštitilo zdravlje budućih generacija i osiguralo smanjenje upotrebe duhana i nikotinske ovisnosti među mladima.
📈Istraživanja koje je u Zeničko-dobojskom kantonu proveo JZU Zavod za bolesti ovisnosti ZDK na odraslim pušačima pokazala su da se sa pušenjem započinje u ranoj mladosti (45,6%) ili, što je još poraznije, u djetinjstvu (33,9%), a istraživanje provedeno na uzorku od 563 učenika trećih razreda srednjih škola ZDK je pokazalo da je njih 31% pušača.
📣Svjetska zdravstvena organizacija ove godine poziva sve vlade da djecu i mlade zaštite od predatorskih marketinških taktika duhanske industrije. Ova industrija cilja na mlade jer kroz njih računaju na cjeloživotnu dobit, istovremeno stvarajući novi val ovisnosti. Djeca u svim regijama svijeta danas više koriste e-cigarete nego odrasli, a procjenjuje se da globalno 37 milijuna mladih u dobi od 13 do 15 godina puši. Iako oglašavanje duhana i duhanskih proizvoda u javnim medijima u mnogim zemljama nije dozvoljeno, formiraju se nove marketinške strategije koje se sve više okreću internetu i raznim društvenim mrežama, kao najčešćem sredstvu komunikacije među mladima.
❗️Bitno je da se naglasi da po našim istraživanjima, 78,2% odraslih pušača navodi da sa pušenjem nikada ne bi počeli da su kao mladi jasno znali posljedice, te se baš na ovoj činjenici trebaju zasnivati programi prevencije namjenjeni djeci i mladima.

